zondag 9 juni 2024

Ik help papa!

                                                             



De kleuters brengen spullen mee en vertellen hoe zij papa al geholpen hebben (helpen koken, gras afrijden, meehelpen met klusjes thuis, helpen opruimen, ...).















We spelen een associatiespel en linken de kaarten bij de juiste situatie: hoort de kaart bij de prent 'papa helpen in de tuin', 'papa helpen in de keuken' of  bij de situatiekaart 'papa helpen met de auto te wassen'.


Wij helpen papa graag in de keuken en oefenen in de plasticinehoek om heerlijke gerechten te maken.



In de boekenhoek spelen we een spel rond detailwaarneming.



In de poppenhoek doen we boodschappen om nadien heerlijke pannenkoeken te kunnen maken.






Alle spullen staan klaar ... tijd voor een KEUKENORKEST! 

Eerst even oefenen: als we de garde zien mogen we muziek maken, zien we de garde niet dan zijn we stil.

                                            

                                                
  Nu gaan we een partituur lezen en moeten we goed kijken of het onze beurt is om muziek te maken.

                                               
We maken het steeds moeilijker: we moeten ook rekening houden met hard spelen (bv. prent van grote kookpot) en zacht spelen (prent van kleine kookpot).





We spelen een geurspel ... wie kan de geur herkennen?













We maken een knutselwerkje voor papa.








De tweede week van dit thema gaan we dieper in op 'papa helpen in de tuin'. 
De juf bracht spullen mee ... wie kan ze benoemen? Wat gaan we nu gaan doen?









We zijn al benieuwd waar tuinkers het best kan groeien: in de aarde of op de vochtige watten.


In de speelhoeken:



Tuinklusjes doen in ons tuintje ;)










In de andere speelhoeken:







In de sporthoek gaan we 'doe-alsof-zaadjes' sorteren.
















In de computerhoek ontwerpen we grappige papa's.







We maken bij de juf een bloemenmatrix.





Kringactiviteiten:


We ontdekken de structuur / vorm van een lied a.d.h.v. een bloempotdans.



Verwerking van het bijbelverhaal 'Abraham'.




Onze tuinkers is ondertussen al goed gegroeid. 


Tijd om te proeven!!









We sluiten het thema af met even stil te staan bij 'ik help papa de auto wassen'.
We denken na welke spullen we hiervoor nodig hebben.




Na het bekijken van een filmpje over 'de carwash' spelen we in de sensorybak de carwash uit.






We maken ook een 'doe-alsof-carwash' in de klas ... met echte sproeiers!










In de speelhoeken:











We spelen een cijferspelletje:
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten