woensdag 2 oktober 2024

Ik hoor muziek op de kermis

                                                                           



Jules bracht een instrument mee. Hij vraagt zich af wie dit instrument kent en wat wij al allemaal weten over muziek. 



We maken met de Prowise touchscreen een woordweb over muziek en ontdekken zo dat er verschillende soorten trommels, gitaren, ... zijn. We kunnen ook onmiddellijk zien en horen hoe al die instrumenten eruit zien en klinken.



Nadien wordt het woordweb geprint en krijgt het een plekje in de boekenhoek.



In kleine groepjes experimenteren we verder met de instrumenten. We leren de instrumenten juist benoemen, ontdekken de juiste speelwijze en maken kennis met de klankeigenschappen (luid / stil spelen; langzaam / snel spelen, ...).










De klankeigenschappen ervaren: 
*zien we de zon, dan mogen we muziek maken
*zien we de maan, dan mag er geen muziek klinken





*groot oor = luid spelen
*klein oor = stil spelen




We maken kennis met schaduwbeelden.








Inoefenen van de kniptechniek (weekkalender maken).





Afwerken van de weekkalender.








In de speelhoeken:



We spelen een geluidenmemory.















Spelen met het magnetische zand.









Eendjes ordenen: op de onderkant van het eendje staat een vorm getekend, het eendje in het bakje leggen met dezelfde vorm.





µ
Uitspelen van het verhaal 'Tom met  de trom'.






Schuddoosjes maken die hard / zacht muziek maken.












Auto's parkeren op de juiste plaats: bv. auto met cijfer '3' parkeren op de plaats waar cijfer '3' staat.













Spelen met cijferzon.









Naspelen van het prentenboek 'Tom met de trom'. Jarige Tom krijgt voor zijn verjaardag een trommel. Gedurende het verhaal maakt hij kennis met verschillende muzikanten die graag met hem muziek willen maken.






Kringmomenten:










We testen onze geknutselde schuddozen uit en ze zijn helemaal goedgekeurd.





Waarneming van instrumenten:




Weekkalender knutselen:













Tekenen op muziek: eerst luisteren en bespreken van de verschillende muziekgenres, gevoelens linken aan muziek en dan tekenen op muziek.



































Geen opmerkingen:

Een reactie posten